Haistelemassa ja maistelmassa Freixenetin tilalla Espanjassa

Tässä vielä makupalanen Freixenetin tilalta, Barcelonan reissultamme 🙂 Enjoy!

photo.php

Varasimme paikat vierailuun Freixenetin tilalle jo ennen lähtöä Suomesta. Paikkojen varaus ja maksaminen on helppoa täältä: Barcelona Tursime Tour. Tarjolla olisi ollut muitakin cava-tiloja lähistöltä mutta päädyimme tähän vaihtoehtoon sen takia, koska sinne oli helpoin ja nopein päästä Barcelonasta julkisilla. Vietettyämme aamupäivän Freixenetillä, olimme takaisin Barcelonassa jo kahden jälkeen ja miellä oli koko loppupäivä aikaa vielä uusille kokemuksille.

Teimme oman visiittimme launtaina klo. 11, englannin kieliselle kierrokselle joka kesti noin puolitoista tuntia. Lipuissa kehoitettiin saapumaan paikanpäälle n. 10 minuuttia aikaisemmin, joka kannattaa sillä silloin ehtii rauhassa tutustua tilaan etukäteen.

Tosiaan liikuimme tilalle junalla Barcelonan keskustasta. Nousimme junaan Catalunyan asemalta. Ramblan päästä katsottuna oikea juna-asema on Catalunyan aukiolla,viistosti vasemmassa laidassa. Ostimme automaatista liput Renfen 4R junaan, jolla matkasimme 45 minuuttia Sant Sandurni d’ Anoian kylään, jossa Freixenetin tila näkyi heti juna-asemalta.

10559176_10152513386236075_1604731156_nLippumasiinoista sai valittua englanninkielisen valikon, josta valittiin lipuiksi single adult ticket ja oikea pysäkki Sant vinsec de Calders löytyi Other destinations välilehden kautta. Automaatti toimi niin kolikoilla kuin seteleilläkin. Lipun hinta oli muistaaksemme noin 4 euroa/suunta.

10544841_10152513387266075_1758696612_nLippu kannattaa säilyttää tallessa matkan ajan, sillä monilla päätepysäkeillä lippua tarvitsi matkan jälkeen porttien aukeamiseen. (Lippu oli muistaakseni voimassa 2 tuntia ostohtekestä, joten ei kannata ostaa edellisenä pävänä etukäteen;)

10568746_10152513387256075_605241661_n

Lippujen ostamiseen ja palloiluun juna-asemalla meni yllättävän paljon aikaa vaikka lähdimme reilusti ajoissa hotellilta. Ehdimme kuin ehdimmekin junaan, joka lähti Catalunyan pysäkiltä n. 11:20, jolla ehdimme nippa nappa ajoissa kierrokselle mukaan. Kannattaa siis ehdottomasti tähdätä junaan joka olisi mennyt catalunyan pysäkiltä n. 9.50! 🙂

Kierros sisälsi alkuun n. 10 minuuttia kestävän esittelyvideon viinitilalta. Myöhästyimme tästä hiukkasen.  ”Elokuvan” jälkeen alkoi reilun tunnin kestävä kierros englannin kielisellä opastuksella, jossa käytiin ensin läpi cavan valmistusta vaihe vaiheelta sekä eri lajien eroja.

IMG_4976Eri cava-laatujen sokeripitoisuus g/l…

Tämän jälkeen lähdimme kiertelemään viinikellareihin ja kierros huipentui pieneen juna-ajeluun Freixenetin tiloissa.

IMG_4993Tilat jatkuivat syvälle maan alle..

IMG_5002Vanhoja viinivarastoja. Nykyään cavan valmistuksen hoitavat koneet, mutta aikaisemmin näissä asennoissa olevia pulloja kääntelivät tietyin kellon ajoin työntekijät.

IMG_4999Oldies goldies.. 😀

IMG_5005Tässä kaikki pullokoot. (Formuloissa kuskit korkkaavat 3 litran pullon.)

IMG_5025Freixenet-junan alkupää. Kyllä kuljettajantyttärien kelpasi.

IMG_5022Tiluksia.

Loppuhuipennus oli kuitenkin cava-tasting. Lipun hintaan (huimat 7e!) sisältyi siis täysi lasi maukasta ja kuplivaa cavaa. Listalta oli mahdollisuus maistella pilkkahintaan eri cava laatuja sekä coctailmaistiaisia.

10566231_10152513387376075_1728544575_n

Lopuksi pääsimme shoppailemaan tilan kauppaan josta löytyikin sitten jos jonkinlaista ostettavaa… 😀

IMG_5043Kerranki mekin päästiin rattiin… 😀

IMG_5057Asenteella lasit kenossa..

IMG_5063TööööT!!

Ps. Jos kaapeissasi lojuu cavaa, ne kuuluu nautiskella eikä varastoida. Sahampanja paranee vanhetessaan mutta cava sen sijaan on sitä parempaa, mitä tuoreempaa se on.. 😉